Všetko, čo potrebujete vedieť o našom novom modeli na vodík
Technologická revolúcia
Mirai stavia na technológii palivových článkov TFCS (Toyota Fuel Cell System), ktorá kombinuje palivové články s hybridným pohonom. Jej súčasťou je nová súprava palivových článkov FC Stack (vlastná technológia Toyoty) a vysokotlakové zásobníky na vodík.
Príkladná ovládateľnosť, stabilita a tichý chod
V súčinnosti s elektromotorom funguje vysoko výkonná sústava Toyota FC Stack s optimálnou reguláciou výkonu batérie v záujme čo najlepších reakcií za všetkých rýchlostí jazdy. Výsledkom je okamžitý nástup točivého momentu po stúpnutí na akceleračný pedál, keď bez zdržania nasleduje mohutné a celkom hladké zrýchlenie.
K čo najlepšej jazdnej stabilite a cestovnému pohodliu prispelo umiestenie kľúčových komponentov pohonu (vr. sústavy Toyota FC Stack a vysokotlakových zásobníkov na vodík) uprostred pod podlahou, čo sa odrazilo v znížení ťažiska a skvelom rozložení hmotnosti medzi prednou a zadnou nápravou. Prínosom je aj veľmi tuhá karoséria, najmä potom v oblasti okolo zavesenia zadných kolies.
Úplné zakrytovanie spodku vozidla spoločne s aerodynamickým tvarovaním obrysových svetiel prispieva ku zníženiu odporu vzduchu, lepšej spotrebe paliva a vyššej jazdnej stabilite. K čo najlepšej stabilite za jazdy v priamom smere napomáhajú aj stabilizačné aerodynamické rebrá na bokoch zadných združených svetiel.
Na mimoriadne nízkej hlučnosti sa podpísal elektromotor s tichým chodom za všetkých otáčok, ale aj starostlivé utesnenie všetkých partií karosérie s ohľadom na nižší aerodynamický hluk, alebo nasadenie akusticky pohltivých a izolačných materiálov optimálne usporiadaných okolo kabíny, vrátane použitia zvukovo izolačného čelného skla a skiel dverí.
V režimu podpory brzdenia (BS) sa účinne využíva rekuperačné brzdenie a zlepšuje výkonnosť brzdovej sústavy v situáciách, keď si vodič želá výraznejšie spomaliť, napr. v dlhých zjazdoch v horách.
Vodíková budúcnosť
Potreba hľadania alternatív k fosílnym palivám je zrejmá a celkom reálna – a v Toyote sme toho názoru, že správnou cestou vpred je vodík. Ide o najhojnejšie zastúpený prvok v celom vesmíre. Nájdeme ho prakticky vo všetkom, od vody až po rastliny. Ukrýva dostatok energie na to, aby mohol dodávať energiu našim domácnostiam a budovám. A teraz je pripravený slúžiť aj ako palivo v automobilovom priemysle.
Chemická reakcia
Keď do Toyoty Mirai natankujete vodík, ukladá sa do vysokotlakových zásobníkov z uhlíkových vlákien. Za jazdy sa potom cez sacie otvory v maskách chladiča na prove vozidla privádza okolitý vzduch do sústavy palivových článkov, kam putuje aj vodík z palivových zásobníkov. Tu jednotlivé prvky vstupujú do chemickej reakcie, pri ktorej sa produkuje elektrina k pohonu vozidla. Keď šliapnete na pedál akcelerátora, táto elektrina zo sústavy palivových článkov prúdi do elektromotora – a viete, čo je jedinou splodinou procesu v sústave palivových článkov? Voda, ktorá príhodne odchádza cez výfuk.
Vlastne by ste mohli povedať, že nová Toyota Mirai prináša skutočný dopad bez toho, aby po sebe zanechávala akékoľvek stopy.